Terima kasih kerana menggunakan Perkhidmatan Tanya Pakar MySMS.
Salam Sejahtera

Tuan/Puan,


Soalan tuan/puan terlalu umum, kami berharap maklumat yang kami salurkan menjawap persoalan tuan/puan.

Tonsil  merupakan sejenis organ yang terdiri dari kumpulan sel-sel kelenjar yang bertindak untukmengeluarkan antibodi  sebagai benteng pertahanan di peringkat salur makanan atas.  Di samping tonsilterdapat sel sel kelenjar lain dengan fungsi yang sama yang  bertaburan dalam bilangan yang tinggi di bahagian salur makanan/ pernafasan  atas sama ada dalam kumpulan kecil atau besar yang akan mengambil alih fungsi asal organ tonsil.

Tonsil yang membengkak adalah tanda tonsillitis. Ia bermaksud radang yang disebabkan oleh jangkitan kuman. Ia mudah berlaku disebabkan tonsil
 bertindak sebagai tapisan  apabila virus dan bekteria memasuki rongga hidung dan dan mulut. Tonsillitis yang disebabkan oleh jangkitan virus boleh dilegakan dengan memakan ubat demam / tahan sakit dan berkumur dengan ubat tekak atau garam masakan yang dilarutkan dalam air suam. Manakala jangkitan bakteria perlu dirawat dengan antibiotik atas nasihat doktor . 

Pencegahan dapat dilakukan dengan tabiat membasuh tangan, menjauhi dan tidak berkongsi peralatan makanan dengan pesakit yang sedang mengalami sakit tekak. Walaupun begitu kaedah pencegahan ini tidak mengurangkan risiko anda dijangkiti penyakit tonsillitis.

Pembuangan tonsil melalui pembedahan adalah apabila  keadaan:
·         Tonsil yang bernanah (abscess) yang tidak sembuh dengan rawatan antibiotik
·         Keadaan tonsil yang sentiasa bengkak sehingga mengganggu pernafasan

Sekiranya  tuan/puan telah disahkan dan dinasihatkan oleh seorang pakar Otorinolaringologi supaya melakukan pembedahan tonsil,  setelah pembuangan tonsil, fungsinya akan diambil alih oleh sel- sel kelenjar yang lain. 

Sila lihat Portal MyHEALTH : Kanak-kanak :Keadaan Khusus >> Telinga, Hidung dan Tekak >> RadanganTonsil 

--
Selain menggunakan sistem pesanan ringkas (SMS) untuk masalah kesihatan, Tuan/Puan juga boleh mengajukan soalan di ruangan Perkhidmatan Tanya Pakar di laman sesawang MyHEALTH.

MyHEALTH


On 10 January 2013 14:02, MyHEALTH <askmyhealth@moh.gov.my> wrote:


---------- Forwarded message ----------
From: MyHEALTH <askmyhealth@moh.gov.my>
Date: 10 January 2013 14:00
Subject: Fwd: MOH SMS Page- kesan jika tonsil saya di bedah
To: askmyhealth <askmyhealth@moh.gov.my>

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

menarikan??kalo korang nk guna cuma sms je.ade la charge dikenakn.tp still mampu milik kot.hehehe

type :  MOH TP (email) (soalan) 

den sent ke 15888

dan selang beberapa hari korang akan dapat respon.katenya 3 haribekerja.tp aq dapat respon sehari je.hehehe.